"ארה"ב לאירן: הזדמנות אחרונה להימנע מתקיפה"

עיתון רוסי מדווח כי מזכירת המדינה קלינטון ביקשה מעמיתה הרוסי להבהיר לטהרן כי השיחות בחודש הבא בינה למעצמות על תוכנית הגרעין יהיו ההזדמנות האחרונה לפתרון דיפלומטי

וושינגטון מציבה אולטימטום לטהרן? ארצות הברית ביקשה מרוסיה להזהיר את אירן כי סבב המו"מ הקרוב בינה למעצמות על עתיד תוכנית הגרעין שלה, שצפוי להתקיים בחודש הבא, יהיה "ההזדמנות האחרונה" שלה להימנע מפעולה צבאית נגדה. כך דיווח הבוקר (רביעי) העיתון הרוסי "קומרסנט". לפי הדיווח, את המסר הזה העבירה מזכירת המדינה הילרי קלינטון לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא סוריה, אתמול בניו יורק, בה השתתפו שניהם. "היא ביקשה מעמיתה הרוסי להבהיר זאת לשלטונות אירן", נכתב בעיתון, "שכן לוושינגטון עצמה אין יחסים דיפלומטיים עם טהרן".

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

לכתבה המלאה
הרגע בו עברה האזהרה? לברוב, קלינטון ושגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס, אתמול בניו יורק (צילום: AP)

מעצמות המערב הסכימו בתחילת החודש להצעת אירן לחדש את המו"מ עמה, שהופסק לאחרונה לפני למעלה משנה בתום סבב מגעים באיסטנבול שלא הניב תוצאות. טרם נקבעו מועד ומקום לשיחות, אולם טורקיה כבר העניקה להן את חסותה, ושר החוץ הטורקי אף אמר בחודש שעבר כי הן יתקיימו בטורקיה בחודש אפריל.

בכיר רוסי: "ישראל תתקוף עד סוף השנה"

בדיווח בעיתון הרוסי - הנחשב לכלי תקשורת רציני ומהימן - לא נמסרו פרטים נוספים לגבי אופי הפעולה הצבאית שהופיעה באיום של קלינטון, ולא ברור אם הכוונה לתקיפה אמריקאית או ישראלית. עם זאת, לפי העיתון, דיפלומטים רוסים באו"ם מאמינים כי תקיפה של ישראל באירן היא "לא שאלה של האם, אלא של מתי". אחד הדיפלומטים, המוצג כ"גורם בכיר במשרד החוץ", אף אמר: "הפעולה הצבאית תתרחש עד סוף השנה. הישראלים בעצם סוחטים את אובמה: או שיתמוך במלחמה, או שיאבד את התמיכה של הלובי היהודי".

יש לציין כי רוסיה ניצבת בחזית המתנגדים לפעולה צבאית באירן, ולברוב עצמו מקפיד בחודשים האחרונים להזהיר חדשות לבקרים מפני "ההשלכות הקטסטרופליות" שיכולות להיות לתקיפה כזו.

מעלימים ראיות רדיואקטיביות? "האשמות שקריות ומטעות". המתקן בפרצ'ין (צילום: מערכת וואלה!, צילום מסך)

בתוך כך, באירן הכחישו אתמול בתוקף את הדיווחים שהופיעו בשבוע האחרון בתקשורת העולמית, בהם נטען כי תצלומי לווין עדכניים מגלים כי האירנים ניסו "להעלים ראיות" רדיואקטיביות מהמתקן הצבאי בפרצ'ין, בו לא לפי החשדות נערך ניסוי בנשק גרעיני. "אלו האשמות מטעות ושקריות", אמר דובר משרד החוץ בטהרן, ראמין מהמנפרסט. אירן כבר הבהירה כי תאפשר לפקחי הגרעין של האו"ם לבקר במתקן, לאחר שבביקורם האחרון מנעה מהם את הכניסה למקום. על רקע זה, האשים בשבוע שעבר מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), יוקיה אמאנו, כי אירן "אינה עומדת בהתחייבויותיה ומעלימה מידע".

הגרעין האירני - לקראת תקיפה? כותרות אחרונות:
ספק בארה"ב: גם תהיה פצצה אירנית, לא בטוח שנדע
מדוע הסכימו האירנים לפיקוח באתר הגרעיני החשוד?
דיווח: צפון קוריאה ערכה ניסוי גרעיני עבור אירן
"תקיפה באירן תזניק מחיר הנפט ל-200 דולר"
מאיר דגן: תקיפת אירן כעת תהיה טעות, "יש עוד זמן"

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully