הפרשן האמריקאי תומס פרידמן מתנצל בפני היהודים

פרשן ה"ניו יורק טיימס" הואשם בנגע "סטריאוטיפים אנטישמיים" בעקבות טענתו כי הלובי הישראלי "קנה תמיכת הקונגרס האמריקאי" והתנצל באופן פומבי. לדבריו, "בחרתי במילים הלא נכונות"

טל שלו

הפרשן הפוליטי המוביל של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, הביע צער על תכנים שכתב בטור שפורסם בשבוע שעבר, בו טען כי תמיכת הקונגרס האמריקאי בראש הממשלה בנימין נתניהו "נקנתה ונרכשה על ידי הלובי הישראלי". בראיון ל"ניו יורק ג'יואיש וויק" שפורסם אמש (שלישי), אמר פרידמן כי "במבט לאחור, כנראה הייתי צריך להשתמש במונח מדויק לתיאור הלובי הישראלי, כמו 'תכנון' (ENGINEERED), ולא במונח שמציע תאוריות קונספירציה בהם איני דוגל". פרידמן הוסיף כי "זה היה מסייע לאנשים להתמקד בטיעון שלי, מאחוריו אני עומד ב-100%".

בשבוע שעבר פרסם פרידמן - אחד מהעיתונאים המובילים בארצות הברית וחתן פרס פוליצר, הידוע בתמיכתו בנשיא האמריקאי ברק אובמה ובדברי הביקורת שהוא מעלה כלפי ממשלת נתניהו - טור תחת הכותרת "ניוט, מיט, ביבי וולדימיר". במסגרתו הביע פרידמן דאגה מהשינויים התרבותיים והפוליטיים המתרחשים בחברה הישראלית, נוכח תופעת הדרת הנשים המעסיקה את סדר היום הציבורי בישראל, גל החקיקה נגד העיתונות ובית המשפט העליון ותמיכתו של שר החוץ אביגדור ליברמן ברוסיה בסוגיית כשרות הליך הבחירות השנוי במחלוקת שנערך בה לפני כשבועיים.

בתגובה לכך, ספג פרידמן ביקורת חריפה מצד בכירי הקהילה היהודית בארה"ב שטענה כי התייחסותו השלילית כלפי הלובי הישראלי בקונגרס האמריקאי נגועה "בסטריאוטיפים אנטישמיים". בדברים המנוסחים באופן מתון יותר, הסביר שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, לסוכנות הידיעות היהודית, כי "המונח 'לובי ישראלי' מרמז על קיומה של קנוניה ציונית שמשתמשת בכוח פוליטי וכלכלי מופרז. ייתכן שלא בכוונה, פרידמן חיזק מיתוס מסוכן".

יום לאחר פרסום המאמר, שלח יועצו המדיני של נתניהו, רון דרמר, מכתב למערכת ה"ניו יורק טיימס", בו דחה את הצעת העיתון לפרסם טור דעה של ראש הממשלה. במכתב ארוך למערכת, פירט דרמר את הסיבות שבגינן החליט נתניהו שלא לכתוב את טור הדעה. "הדעות של חלק מבעלי הטורים הקבועים שלך לגבי ישראל ידועות היטב", כתב דרמר והוסיף כי "הם מעוותים באופן עקבי את העמדות של ממשלתנו ומתעלמים מהצעדים שנעשו לקדם את השלום". יועצו של ראש הממשלה אף בדק ומצא כי מתוך 20 טורי דעה שפורסמו בשלושת החודשים האחרונים, 19 הכילו דעה שלילית על ישראל או על מדיניות הממשלה. הטור החיובי היחיד נכתב על ידי ריצ'רד גולדסטון, מחבר הדו"ח על מבצע עופרת יצוקה, ששלל את האפשרות שישראל היא מדינת אפרטהייד.

דוגמאות למאמריו של פרידמן:
תומס פרידמן: "לעדכן את החלטת החלוקה מ-1947"
פרידמן לנתניהו: מוכן לפשרות? הראה במה מדובר
תומס פרידמן: בבית הלבן נגעלים מהממשלה בישראל


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully