סגר מעגל: נורייגה שב לפנמה אחרי 20 שנה - לכלא

אחרי 20 שנות מאסר בארה"ב ועוד שנה בצרפת הוסגר הדיקטטור לשעבר למולדתו, שם הוא צפוי למאסר ממושך נוסף על שחיתות ורצח. בשל גילו המתקדם, ייתכן שיתאפשר לו לרצות את העונש במעצר בית

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

לכתבה המלאה

כשהוא מובל בידי שוטרים ונעזר בכסא גלגלים, הובל הלילה (שני) מנואל נורייגה, רודן פנמה לשעבר, אל בית הכלא בארצו. הדיקטטור בן ה-77 הוסגר לפנמה למעלה מ-20 שנה אחרי שהודח מהשלטון בידי ארצות הברית, בעקבות פסיקת בית המשפט בצרפת, שם היה כלוא בשנה האחרונה, לאשר את הסגרתו. כעת הוא צפוי לרצות עונש מאסר ממושך שנגזר עליו בגין שלושה מקרי רצח של יריביו הפוליטיים ובגין שחיתות שלטונית.

את עוצמת האימה מפני הדיקטטור לשעבר, גם בגילו המתקדם, ניתן ללמוד מדבריה של שרת הפנים של פנמה, מיד לאחר כניסתו לכלא. השרה רוקסנה מנדס נאלצה לעמוד מול המצלמות ולהרגיע את בני עמה. "אנחנו רוצים להבטיח לכם", אמרה, "שנורייגה נכנס לכאן. ראינו אותו במו עינינו. הנה התובע הכללי שליווה אותו בשיירה השנייה שהגיעה".

נורייגה מובל לתאו (צילום: AP, Esteban Felix)

הגנרל מנואל אנטוניו נורייגה מורנו השתלט על פנמה ב-1983, ובהמשך גויס והוכשר על ידי ה-CIA והפך לנכס משמעותי של ארה"ב בימי המלחמה הקרה. האמריקאים ראו בו "האיש שלהם" בלב הקומוניזם הגואה באמריקה הלטינית, וכנשק יעיל נגד משטר ה"סנדיניסטה" השמאלני בניקרגואה השכנה. אך היחסים החמים עם ארה"ב לא החזיקו מעמד זמן רב, כשחשדותיהם של האמריקאים הלכו וגברו כי נורייגה משתף פעולה עם קרטל הסמים של מדיין בקולומביה, ומסייע להברחת קוקאין לארה"ב. ב-1989 הורה הנשיא דאז, ג'ורג' בוש האב, על פלישה לפנמה. בתוך זמן קצר הושלם מבצע "סיבה מוצדקת", בו השתתפו 20,000 חיילים, עם הדחתו של נורייגה לטובת ממשלה נבחרת.

"זה רק הוגן שהוא ירצה את עונשו כאן"

בינואר 1990 הסגיר עצמו נורייגה לידי הכוחות האמריקאיים ממקום מחבואו בשגרירות הוותיקן בפנמה סיטי, במעמד הזכור במיוחד משום שבמהלכו השמיעו האמריקאים מוזיקת רוק מחרישת אוזניים, שכללה בין היתר את השירים "I Fought the Law" של הקלאש ו"Welcome to the Jungle" של גאנז אנד רוזס. הוא נלקח לארה"ב, שם נגזרו עליו 40 שנות מאסר לאחר הרשעתו בשורת עבירות סמים וסחיטה באיומים. הוא ריצה את עונשו במיאמי, ובשנת 2010 הוסגר לצרפת, שם נשפט ונכלא בגין עבירות הלבנת הון.

הלילה, כך נראה, הגיע המסע המפותל הזה לסיומו. הדיקטטור הקשיש הובא אמנם ישירות אל הכלא, אך לא מן הנמנע שבשל גילו המבוגר יתאפשר לו לרצות בהמשך את עונשו במעצר בית.

נורייגה לאחר מעצרו בידי ארה"ב, בכלא במיאמי ב-1990 (צילום: AP)

התושבים בפנמה נשמעו שבעי רצון מכך שהאיש שהטיל את אימתו עליהם במשך שש שנות שלטונו ייענש סוף סוף על פשעיו בארצו שלו. "הגעתו היא דבר מבורך, כי הוא פנמי, והוא ראוי להיות בארץ מולדתו", אמר לרויטרס קרלוס ארוסמנה, תושב פנמה סיטי. "מה הממשלה תחליט לעשות אחר כך, זה דבר אחר".

"כאן הוא עדיין לא שילם על כלום, על כל מה שעשה", הוסיפה נאידה סלאס, גם היא תושבת בעיר, "על כל הסבל שגרם לעם בפנמה בזמן שהוא שימש כדיקטטור. אני מאמינה שזה רק הוגן שהוא ירצה את עונשו כאן. הוא חייב לשלם כי הוא עדיין לא שילם דבר".

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully