הכרעה בחוף השנהב: הצבא נכנע, הנשיא בדרך החוצה

ארמון הנשיאות כנראה כבר בידי המורדים, אולם עדיין לא ברור היכן הנשיא גבאגבו. מפקד הצבא: הפסקנו להילחם. שר החוץ: מנהלים מו"מ על הפסקת אש. צרפת: מגעים על יציאת גבאגבו לגלות

מלחמת האזרחים בחוף השנהב בשלבי סיום: לאחר שעות של לחימה סביב ארמון הנשיאות בעיר המרכזית אבידג'אן, המעוז האחרון של הנשיא לורן גבאגבו, הודיע בצהריים (שלישי) הרמטכ"ל כי הצבא הפסיק להילחם נגד המורדים המונהגים על ידי הטוען לנשיאות, אלסנה אווטרה, והוא מבקש הפסקת אש. במקביל, מתנהלים ככל הנראה מגעים על יציאתו של גבאגבו לגלות.

המידע לגבי ההתפתחויות בשטח עדיין מעורפל, אולם לפי כמה דיווחים שהגיעו במהלך היום, כוחות המורדים בהנהגתו של הטוען לנשיאות, אלסנה אווטרה, למעשה השלימו במהלך היום את ההשתלטות על רוב מתחם ארמון הנשיאות, בו ככל הנראה התבצר גבאגבו, אולם לא ברור אם הנשיא עצמו נמצא במקום, ואם נתפס על ידי כוחות המורדים.

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

לכתבה המלאה
חייל של המורדים בקרב רחוב באבידג'אן, הבוקר (צילום: רויטרס)

בד בבד, התקבלו כמה דיווחים לגבי המגעים המתנהלים לגבי עזיבתו של גבאגבו. בין היתר, אישר שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, כי בממשלת צרפת "מודעים" לקיומם של מגעים אלו. במקביל, הגיע היום שר החוץ של חוף השנהב, אלסיד דג'דג'ה, לשגרירות צרפת באבידג'אן. בתחילה טענו המורדים כי הוא מבקש שם מקלט מדיני, אך בהמשך התראיין דג'דג'ה עצמו לתחנת רדיו צרפתית, והודיע כי הוא מנהל מגעים על הסכם הפסקת אש.

לגבי שאלת עזיבתו של גבאגבו, אמר דג'דג'ה: "זה עניין אחר, ואני לא אחראי על כך. בשלב זה יש לי מנדט לנהל מו"מ רק על הפסקת אש. נצטרך לחכות עוד כמה שעות". גם שר ההגנה הצרפתי, ז'ראר לונגה, הוסיף בצהריים כי להערכתו, ניתן יהיה להגיע לסיום המשבר "בתוך שעות".

הרס שהותירו הקרבות באבידג'אן, אתמול (צילום: AP, Jane Hahn)

המשבר השלטוני בחוף השנהב נמשך מאז הבחירות ב-28 בנובמבר, בהן ניצח אווטרה את גבאגבו בפער ניכר. אולם הנשיא סירב להכיר בתוצאותיהן ולפנות את כסאו, למרות מחאות האו"ם ורוב מדינות העולם. במשך כמה חודשים נמשכו מאמצי תיווך בינלאומיים ליישוב העימות, אך לבסוף, בשבועות האחרונים, התחדשה מלחמת האזרחים שהייתה "רדומה" מאז 2002.

בשבוע האחרון, פתחו כוחות המורדים שהיו מרוכזים בצפון המדינה, תחת הנהגת אווטרה, במסע כיבוש שסחף את המדינה כולה מצפון לדרום, בדרך כלל ללא קרב. בימים האחרונים נכבשו בין היתר ימוסוקרו, הבירה המינהלית, וסן פדרו, נמל ייצוא הקקאו (משאב הטבע העיקרי של המדינה). אבידג'אן, העיר הגדולה והחשובה במדינה והבירה הכלכלית שלה, היא התחנה האחרונה.

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully