ויקיליקס: אירן במרוץ לפצצה לפני שתקרוס כלכלית

מסמכי ויקליקס חושפים כי אירן מפעילה כ-350 חברות ב-30 מדינות להשגת אורניום הדרוש לייצור פצצה גרעינית. לפי המסמכים, הסנקציות דירבנו את טהרן להשיג את הנשק בטרם תקרוס כלכלית

350 חברות וארגונים אירניים היו מעורבים במאמצים להשיג טכנולוגיה עבור תוכניות הגרעין והטילים של המדינה ב-30 מדינות בעולם, בין 2006 ל-2010 - כך עולה ממסמך של מחלקת המדינה האמריקאית שהודלף לוויקיליקס. תוכן המסמך נחשף היום (ראשון) בעיתון הנורבגי "אפטנפוסטן".

העיתון מדגיש כי "במשך שנים פעלה אירן באופן שיטתי לרכישת החלקים, הציוד והטכנולוגיה הדרושים לפיתוח נשק גרעיני, תוך הפרה של סנקציות האו"ם על תוכנית הגרעין והטילים שלה".

במסמך אחר שפרסם היום העיתון, מפברואר 2009, מצוטט מומחה גרעיני צרפתי, שטען כי האירנים מצויים במרוץ נגד הזמן להשגת הפצצה הגרעינית, "לפני שהסנקציות הבינלאומיות יביאו אותם להתמוטטות כלכלית".

עוד עולה מהמסכמים שפורסמו כי מאגר האורניום של אירן הולך ואוזל - דבר שמאלץ אותה לחפש בחו"ל חומרי רדיואקטיביים נוספים. "אספקת האורניום הנמוכה שיש לאירן איננה מספיקה להפעלת הכור הגרעיני שלה", קובע מסמך של משרד החוץ האמריקאי מ-2009. המסמך מוסיף כי "אירן תיאלץ להסתמך על ספקים זרים של אורניום".

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully