וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזיקו בכסא: הבוטים העיתונאיים כבר כאן, והם כותבים כתבות

וואלה ברנז'ה

19.3.2018 / 9:11

כלי טכנולוגי חדש של רויטרס מאיים לתפוס את מקומם של הכתבים. בשלב הזה פעילותו מתמקדת בשוק ההון בלבד, אולם בסוכנות הידיעות אומרים כי הכוונה להחיל את הפעילות גם בתחומי סיקור אחרים. כך זה יעבוד

ילדים ששרדו את תקיפות משטר אסד במזרח רוטה שבסוריה, 24 בפברואר 2018. רויטרס, רויטרס
דיווחים מסוריה צילום: רויטרס)/רויטרס, רויטרס

יותר מעשרים עיתונאים של סוכנות הידיעות רויטרס החלו לעשות שימוש שוטף במה שמכונה בחברה לינקס אינסייט (Lynx Insight), כלי רובוטי אוטומטי המסוגל לכתוב בעצמו כשני-שליש של ידיעה עיתונאית בהתבסס על דוחות כספיים של חברה. האם לינקס אינסייט עתיד לתפוס את מקומם של הכתבים? מוקדם לומר, שכן בשלב הזה פעילות התוכנה מתמקדת בשוק ההון בלבד, אולם ברויטרס אומרים כי הכוונה להחיל את הפעילות גם בתחומי סיקור אחרים.

הכלי החדש מצטרף לשורה של פיתוחים טכנולוגים בהם עושים שימוש חברות תקשורת ומוציאים לאור. המטרה, לדבריהן, היא דווקא לא להחליף כתבים אלא לייעל את העבודה העיתונאית, למצוא סיפורים מהר יותר ולסייע להם להתמודד עם כמויות גדולות של מידע. אבל כבר כיום בוטים לא רק מייצרים אייטמים, אלא גם מנהלים פעילות ניו-מדיה ומנתחים כמויות מידע - פעילויות שנעשו באופן מסורתי ועדיין נעשות על ידי עורכים וכתבים.

הכלי של רויטרס שולח התראות לכתבים באמצעות אימייל, מסנג'ר או אמצעי תקשורת פנימיים ומתריע כאשר הוא מזהה מגמה חריגה או אנומליה בנתונים של חברה מסוימת, ובכך למעשה מזהה ידיעה בפוטנציה. עיתונאים יכולים גם להזין למערכת באופן יזום שם של חברה מסוימת על מנת שלינקס אינסייט תערוך כרייה של נתונים על אודותיה, ותנתח את המידע הפיננסי.

כבר העניק יותר מחמישים סקופים עיתונאיים משמעותיים

"מכונות הן מצוינות בכל מה שקשור בסינון נתונים וזיהוי של דפוסים, בני אדם מוציאים לפועל שיקול דעת, מספקים הקשרים ואוספים ציטוטים"

"זיהינו שהדבר המרכזי הוא לא ליצור מכונה שתכתוב סיפורים מעמיקים, אלא לשדך בין העוצמה של מכונות עם העוצמות של בני האדם", אומר רג צ'ואה, מנהל תחום עריכה ומבצעים, נתונים וחדשנות ברויטרס. "מכונות הן מצוינות בכל מה שקשור בסינון נתונים וזיהוי של דפוסים, בני אדם מוציאים לפועל שיקול דעת, מספקים הקשרים ואוספים ציטוטים". לדברי צ'ואה, רויטרס מעסיקה עוד תריסר אנשים שמקימים את הפלטפורמה, מנהלים את הצד הטכני ומנתחים את הנתונים.

סוכנות הידיעות משתמשת בבוט נוסף לסיוע בעבודה העיתונאית, "Reuters News Tracer", אשר מציף ומנתב תוכן חדשות מטוויטר אל כתבים ועורכים בהתבסס על חישוב הסבירות כי מדובר במידע נכון. הכלי כבר העניק לרויטרס יותר מחמישים סקופים עיתונאיים משמעותיים, והוא מעניק לכתבי החברה קדימות של בין 8 ל-60 דקות על פני המתחרים. בסוכנות מועסקים כיום לא פחות מ-2,500 כתבים, ולמרות שלא כולם עושים שימוש בכלים האוטומטיים, כאשר מדובר בהיקף תעסוקה כזה - גם לחיסכון של פרקי זמן קצרים תהיה השפעה מורגשת ברמה הארגונית. בחברה אומרים שמטרת הכלים האוטומטיים היא לחשוף תובנות שבלעדיהם היה עובר זמן רב עד שהיו צפות אל מעל פני השטח, זאת תוך שיפור היעילות ורמת הדיוק בנתונים.

בעתיד, מתכוונת רוייטרס להוסיף ללינקס אינסייט אופציית ניתוח משוב, שתאפשר לו ללמוד מה עשו העיתונאים עם התוצר שסיפק להם - ובעתיד לספק להם תוצאות יעילות יותר. "אנחנו לא מסתכלים על הנפח של הסיפורים כמדד להצלחה", אומר צ'ואה. "לומר לך מאיזה מידע אתה יכול להיפטר בזריזות זה כבר עניין בעל ערך. אנחנו במירוץ מהיר לוודא שאנחנו יכולים לעקוב אחר תוצאות פיננסיות של חברות ואחר אינדיקטורים כלכליים". החברה מתכוונת בעתיד גם להניב רווח מהטכנלוגיה, ולהעניק באמצעותה שירותים לספק תוכן אחרים.

סארה עטר, אצנית מרתון מערב הסעודית, אולימפיאדת ריו 2016. AP
ערב הסעודית באולימפיאדה/AP

850 אייטמים קצרים ודיווחים

סוכנות הידיעות AP מעריכה כי פעילות הרובוט שלה, שמסקר רווחים של חברות, חוסך לעיתונאים המסקרים את התחום עשרים אחוזים מהזמן שהשקיעו בעבר

רויטרס איננה היחידה שפעלה בשנה האחרונה במרץ רב לשלב פעילות רובוטית בהליך הסיקור העיתונאי שלה. סוכנות הידיעות AP מעריכה כי פעילות הרובוט שלה, שמסקר רווחים של חברות, חוסך לעיתונאים המסקרים את התחום עשרים אחוזים מהזמן שהשקיעו בעבר ועורכי USA Today משתמשים בתוכנת וידאו שיוצרת סרטונים קצרים בעצמה ללא התערבות של עורך. בוושינגטון פוסט, שם השיקו את הכלי "היילוגף" (Heliograf) לכתיבת מאמרים אוטומטית, דיווחו כי בשנה הראשונה לפעילותו ייצר הכלי 850 אייטמים קצרים ודיווחים, רבים מהם סביב אולימפיאדת ריו ומערכת הבחירות בארצות הברית. האייטם הזה, למשל, שמסכם תוצאות משחק פוטבול, נכתב כולו על ידי הבוט. הילוגרף גם מצייץ בעצמו תוצאות משחקי ספורט בחשבון הטוויטר של העיתון, כמו לדוגמא - הציוץ הזה.

על פי סקר המנהיגות הדיגיטלית השנתי של רויטרס, במסגרתו רואיינו כמעט 200 מוציאים לאור מעל 90 אחוזים מהנשאלים ציינו את יעילות הפקת החדשות כנמצאת בעדיפות חשובה או חשובה מאוד השנה. בוושינגטון פוסט, בינתיים, דיווחו כי מצאו קהלי קוראים חדשים אך ורק באמצעות טכנולוגיית הבינה המלאכותית של החברה. דיווחים אוטומטיים הניבו להם בשנה שעברה יותר מחצי מיליון הקלקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully