וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס שוקן: נאצים זה לא רק תאי גזים

14.12.2017 / 17:00

יאיר לפיד, טווויטר ועמירה הס: האיש שמחלק כל בוקר לישראלים מראה בתוך העיתון לא מוכן להתקפל

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכת וידאו: נועה לוי
"'הארץ' כמובן מתנגדים לטרור ותומכים בהדברת הטרור אבל אנחנו גם רוצים להבין את המניעים והסיבות לטרור"

"תעודת זהות אידיאולוגית", כך הגדיר עמוס שוקן את המטען שנושא עמו "הארץ" לאורך השנים. המוציא לאור של העיתון הוותיק הסביר כי מערכותיו "פתוחות גם לאנשים שיש להם דעות שונות ומגוונות", והדגיש בשיחה באולפן וואלה! TALK כי "המטרה היא לא להיות עיתון מאוזן בשיטת 'אחד מול השני' או בעד ונגד, אלא שיתנהל דיון ציבורי מעל דפי 'הארץ'".

שוקן התייחס למאמרה מעורר המחלוקת של עמירה הס (אפריל 2013) ובו כתבה, בין היתר, כי "יידוי אבנים הוא זכות וחובה מולדות של מי שנמצא תחת שלטון זר", והסביר כי "הציטוט מאוד רלבנטי. ההיסטוריה של הקולוניאליזם היא שהוא אף פעם לא יסתיים ללא טרור, למרבה הצער, כנראה שזה גם הטבע האנושי במקומות שונים בעולם".

לדבריו, "'הארץ' כמובן מתנגדים לטרור ותומכים בהדברת הטרור אבל אנחנו גם רוצים להבין את המניעים והסיבות לטרור. כשעמירה הס כתבה את המשפט הזה, היא אומרת: המדוכא, המנושל, היליד שזכויתיו נשללו, בסופו של דבר מגיע לטרור וזאת הדרך שבה הוא יכול להשיג את חירותו. אני לא בעד זה, אני לא תומך בזה, אבל צריך להבין את ההיסטוריה האנושית של הקולוניאליזם בין אם הוא בשטחים הכבושים ובין אם הוא באלג'יר".

וואלה TALK הראיון המרכזיעם יעקב אילון ועמוס שוקן 11 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
לשואה יש שני לקחים. שוקן באולפן/ראובן קסטרו
"ערבים ישראלים יותר רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית, אולי יותר רוצים מאשר היהודים רוצים שהם יהיו חלק מהחברה הישראלית"

שוקן נשאל גם באשר להתבטאויותיו המשוות אלמנטים מהשלטון הנאצי בגרמניה למתרחש בישראל, והסביר כי "השואה היא הנושא שישראלים הכי הרבה שומעים עליו. בכל הזדמנות, נדמה לי ששר החינוך הקודם אפילו אמר 'נתחיל את חינוך השואה בגני ילדים'. זה הנושא המרכזי בחברה הישראלית, אפשר להגיד שבצדק, אבל לשואה יש שני לקחים ולא רק אחד. הלקח של לא להיות נאצים - לדעתי מי שמבינה אותו היטב זו אנגלה מרקל, בישראל דוחים אותו. את הלקח לא להגיע לעשות דברים שראינו שהנאצים עשו".

לדבריו, "נאצים זה לא רק תאי גזים. נאצים זו גזענות, נאצים זה הדרה של מיעוט, נאצים זה הרבה דברים שאני רואה במדינת ישראל. אני רואה הדרה של מיעוט, הנה רק השבוע שמענו את שר הביטחון, במקום לחבק ולהגיד 'אתם חלק מאיתנו', בא ואומר 'תעופו לנו מהעינים'. זאת הדרה".

על פי שוקן, "בשטחים הכבושים ישראל מקיימת משטר אפרטהייד. אני לא אומר שישראל בתוכה היא מדינת אפרטהייד, לא, כי לערביי ישראל יש זכות הצבעה, נכון שיש אפליה נגדם ויש בעיות אבל אני גם רואה את ההתקדמות. אני חושב שערבים ישראלים יותר רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית, אולי יותר רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית מאשר היהודים רוצים שהם יהיו חלק מהחברה הישראלית".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
וואלה TALK הראיון המרכזיעם יעקב אילון ועמוס שוקן 11 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
לשואה יש שני לקחים. שוקן באולפן/ראובן קסטרו

שוקן התייחס גם לעימות הפומבי הממושך של עיתונו עם יו"ר יש עתיד ("אין לנו סכסוך ענק עם לפיד, אלא ללפיד יש סכסוך איתנו") ולאופי הצבעותיו האישיות בקלפי ("ב-73' הצבעתי ליכוד בראשות בגין אחרי שהייתי שישה חודשים בתעלה, בבחירות האחרונות הצבעתי מרצ"), והביע דאגה מפוטנציאל ההישרדות של "הארץ". "המודל העסקי של העיתונות המודפסת התערער", הסביר. "לפני 12-13 שנה העיתונות המודפסת קיבלה מחצית מהפרסום שהמשק הישראלי עשה. אני חושב שהשנה אם זה יהיה 16% אז זה יהיה משמעותי".

וואלה TALK הראיון המרכזיעם יעקב אילון ועמוס שוקן 11 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
משטר אפרטהייד בשטחים. שוקן באולפן/ראובן קסטרו
וואלה TALK הראיון המרכזיעם יעקב אילון ועמוס שוקן 11 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
המודל העסקי התערער. שוקן באולפן/ראובן קסטרו
וואלה TALK הראיון המרכזיעם יעקב אילון ועמוס שוקן 11 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
קולוניאליזם לא מסתיים ללא טרור. שוקן באולפן/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully