צברית בקוריאה - מתכון להכנת קימצ'י

הכותבת: צברית עזרא, מטעם: האקדמיה לאסיה Asia Knowledge

ויוה

10 בינואר, 2012

עקב בקשות חוזרות ונשנות, החלטתי להסביר איך מכינים קימצ'י. אך לפני הכל, ברצוני להזהיר אתכם מפני הריח הנורא, ממש צחנה בלתי נסבלת! לקוריאנים קשה עד כדי כך שחברות LG וסמסונג המציאו מקררים מיוחדים שיאכלסו אך ורק קימצ'י. אפילו קראתי איפשהו שזהו "נשק יום הדין" של הקוריאנים. הקימצ'י לסוגיו נמצא על השולחן כ"סלט" לצד כל ארוחה (כן, גם בארוחת הבוקר). אגב, לפעמים אין הבדל בהיצע ארוחות הבוקר, צהרים או ערב. בישראל יש האוכלים חומוס עם כל דבר, בכריך לארוחת עשר עם מלפפון חמוץ (עדיין להיט ללא עוררין בימי ההולדת בגן), לארוחת צהרים וגם לערב. אבל אם נהיה קצת אובייקטיבים, לחומוס אין צבע או מרקם מעורר תיאבון אלא להיפך. אי לכך ובהתאם לזאת, אמרו חכמינו: "על טעם וריח אין מה להתווכח".

לקראת חזרתי לארץ, נאלצתי להחזיר את הדירה וללון מספר ימים אצל חברי (אגב, משהו שלא יעלה על הדעת בתרבות הקוריאנית אבל על זה נרחיב בפעם אחרת). בדירת סטודנטים ממוצעת ישנים על מחצלת, הריהוט מועט והכי חשוב זה ספריה ומחשב, אך בדירה הזאת היה גם מקרר גדול. לצערי, הדירה מאוד קטנה ונאלצנו לישון ממש ליד המקרר, אך למרבה המזל גם ליד החלון. כל פעם שמישהו פתח את המקרר, ולו לשניה, הרגשתי ש"חרב עלי עולמי", ממש סירחון.

חשוב לציין שאין בכוונתי להשמיץ את המאכל הלאומי של קוריאה - יש כל כך הרבה סוגים של קימצ'י ואת חלקם אני אפילו מאוד אוהבת לאכול.

ועכשיו, למתכון באדיבות משרד התיירות הקוריאני:

צעד 1 - חיתוך. צריך לחתוך את הכרוב לרבעים. מתחילים לחתוך מהשורש וחותכים אותו רק עד האמצע ובעזרת הידיים מפרידים את השאר. כך נימנע מהתפזרות חתיכותיו הקטנות של הכרוב. הכינו את המצרכים הבאים: אבקת צ'ילי קוריאנית, בצלים ירוקים, צנון, גזרים, בצלים, פטרוזיליה קוריאנית, אגסים, אנשובי או רוטב שרימפס, סוכר, שום, ג'ינג'ר, צדפות, זרעי שומשום ומלח גס.

צעד 2 - השרייה. בוזקים מלח גס בין עלי הכרוב בצורה שווה. אחרי 10 דקות, מעבירים את הכרוב לכלי עם מים מלוחים (ביחס מלח למים 1:2), משרים כ-6 שעות והופכים אותו מידי פעם (כ-10 פעמים בזמן התהליך).

צעד 3 - שטיפה. שוטפים את הכרוב המלוח לפחות פעמיים, ומניחים אותו להתייבש כשעתיים שלוש. חשוב לא להמליח את הכרוב יתר על המידה. העלים צריכים להישאר קצת פריכים. אם מגזימים בתהליך, התיבול החריף לא ייספג במלואו.

3-1 - בשביל כל כרוב (2 ק"ג) - מערבבים יחד כוס אבקת צ'ילי קוריאני, 30 גרם רוטב שרימפס או רוטב אנשובי, 10 גרם סוכר, 5 גרם ג'ינג'ר קצוץ, 40 גרם שום כתוש, כמה צדפות ומחית אגס.

צעד 4 - מילוי. קוצצים שום וג'ינג'ר לרצועות דקות ברוחב של כחצי ס"מ ומוסיפים מחית אגס. מערבבים הכל יחד עם כל המרכיבים שבסעיף 3-1.

צעד 5 - קימצ'י. עוטפים כל רבע כרוב בכמות המילוי המתאימה (הכוונה לכמות מספקת על מנת שהמילוי יעטוף את העלים), מוודאים בכך שהוא נכנס בין כל העלים. בוזקים כמה זרעי שומשום על כל רבעי הכרוב לחיזוק הטעם האגוזי ומשמרים אותם בכלי מתאים (בעבר, בכלי חרס גדולים שטמנו אותם באדמה). אם רוצים קימצ'י טרי אפשר לאכול אותו לא מותסס, ואם רוצים להשתמש בו כנזיד קימצ'י או כפנקייק קימצ'י, משאירים אותו לתסוס יומיים או שלושה במקום קריר או במקרר.

בתאבון 맛있게 드세요 ~~~~!

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully