בלוג ויוה - ינואר

  • בלוג
ויוה

מוגבלויות בעולם הטלנובלות - פוסט מאת רנת זיתונה

אהלן חברים!

הפעם בפינת הגולשים הכותבים, רנת זיתונה עם עוד פוסט חשוב ומרתק בנושא מוגבלויות פיזיות ונפשיות שאנו פוגשים אצל הדמויות בטלנובלות. הפוסט נכתב ככתבה וכלשונה:

שלום לכולם, הפעם ברצוני לכתוב על כל מיני מוגבלויות בעולם הטלנובלות וכיצד זה בא לידי ביטוי. נתחיל ממוגבלות פיזית: כיום אנו פוגשים בטלנובלה "אנה כפול שלוש" את אנה לאורה שצולעת ובעקבות כך בעלת דימוי עצמי נמוך ופחות עצמאית. בטלנובלה הזאת אנו נתקלים בסיפורי התמודדות לא רק שלה אלא של חברתה הטובה ששונה ממנה ומנסה לייעץ לה ולפנות לליבה. אנה לאורה מתקשה לקבל את עצמה עצם היותה חסרת רגל ולכן מאמינה בקלות לאחותה אנה לטיסיה לתככים וההסתה שלה כנגד רמירו מאחר והיא מסרבת להאמין שמישהו יוכל לאהוב אותה כאישה. למזלה הרב של אנה לאורה, רמירו הוא גבר מקסים שאכן מאוהב בה ומוכן לעשות הכל על מנת לקבל את אהבתה ולעשות אותה מאושרת מבלי שיהיה אכפת לו על המגבלה ברגל ואף מתעמת מול אביו שמזלזל באנה לאורה.

כמו כן שודר אצלנו ממזמן דמות ראשית, קמילה (ארסלי גונזלס) בטלנובלה ישנה, "נאנו", שם גילמה חירשת-אילמת. בטלנובלה היא תיקשרה בכתב ושפת גוף עם הסביבה והזדהתה באופן סמלי עם הלווייתנים שלא השמיעו קול וחיו במים בה ניהל נאנו (גוסטבו ברמודס).

מוגבלות שכלית: בשנים האחרונות הגיעו אלינו שני טלנובלות עם מוגבלות שכלית, האחת ברזילאית, "שובל של שקרים" והשנייה שמשודרת כיום אצלנו, "גורלה של אווה". בגורלה של אווה יש שני בני נוער עם אוטיזם. האחת היא הבת של אדית גונזלס (אווה), אוטיסטית רגישה שסובלת מיחס אדיש ומנוכר מאביה, ארמנדו (אותו מגלם חורחה לואיס פילה) והשני הוא בנו של פבלו (ארפ בטקה) ואשתו המנוחה והוא סובל מאספרגר. שני הילדים הללו לומדים יחד וחברים טובים והם מאחדים את אווה ופבלו. בפרק הראשון של הטלנובלה ניתן היה לראות את הבת של אווה מצילה את חיי אביה משריפה למרות שאביה שלא הבין את התנהגותה.

מוגבלות נפשית: מוגבלות זו לרוב עושים לה עוול וחיזוק סטיגמה בטלנובלות שכן מציגים את המופרעים כסובלים מבעיה נפשית ולזה יש הרבה דוגמאות אך ממה שאני יודעת היה למשל ב"רובי", את הקטור שלקראת הסוף לאחר שגילה את האמת על רובי, הוא אנס אותה, כלא אותה ורגע לפני מותו הכה אותה. הסיבה שהוא נהפך לכזה לפי התסריטאים שהוא ירש את המחלה נפשית מאביו שגם התנהג כך (שכן מחלה נפשית היא תורשתית בדרך כלל). הקטור מצא את מותו לאחר שהורעל בניתוח בגב בעקבות תאונת דרכים.

כמו כן היה את הרנן "בלב הסערה" שהתגלה אצלו מחלה נפשית והתנהג באובססיביות מטורפת וחולנית כלפי מרינה. הרנן מצא את עצמו בבית חולי נפש. גם ביורשי הנקמה הופיעה דמות עם בעיה נפשית אותה גילמה חימנה אקרדי והייתה מופרעת עד טירוף והגיעה לרמה שניסתה להתאבד ולהרוג.

דוגמה נוספת ואחרונה כי אין לזה סוף היא ורוניקה, אישתו של אנדרס (פבלו אצ'ארי), שסבלה מהפרעה דו קוטבית אך הפעם זה היה כתוצאה מטראומה בילדות, היא נאנסה בגיל 5 ולא גילתה לאף אחד אפילו לא לבעלה. הייתה לה בת אוטיסטית שאיתה לא ידעה כיצד להתמודד ולא העניקה לה חום ואהבה. ורוניקה הייתה בגבול השפיות לצד הטירוף.

תודה לאל שהגיעו אלינו טלנובלות שמציגות את המוגבלי נפש כבני אדם ולא מופרעים. הכרנו לראשונה את טארסו, "בדרך להודו", בחור רגיל ונורמטיבי, יפה תואר, עשיר ובת זוג. אך הלחץ של אביו לעבוד אצלו בחברה גרם לו לאט לאט הדרדרות במצב הנפשי שלו, הוא התחיל לשמוע קולות. כאשר הוא אובחן כסכיזופרני הוריו לא ידעו איך להתמודד עם זה, אמו לא רצתה שייקח כדורים. המעשה הכי הקיצוני שלו בשל מחלתו הוא לירות בגיסו שהוא אחיה של בת זוגו שלא תמך בקשר, אך למעשה טארסו היה בהתקף פסיכוטי שגרם לו באותו רגע לפעול כך. הוא זכה בסוף טוב. בטלנובלה זו הוצגו גם דמויות שסבלו מבעיות נפשיות וההתמודדות שלהם עם הסטיגמה ושל משפחותיהם. כמו כן הייתה דמות פסיכאטרית שהיא במקרה הסבא של טארסו והוא מנהל מרפאה פסיכיאטרית.


כיום ניתן לראות ב"חוקי משחק" דמות שסובלת מהפרעה דו קוטבית, נליטה. אמא לשני ילדים גדולים. בתה בזה לה אך בנה אוהב אותה. לנליטה יש לפעמים התקפים שהיא דמות נועזת ומשוחררת יותר בניגוד לאופייה שהיא ביישנית. היא מאורסת לאורלנדו מבלי לתאר לעצמה שהוא מנצל אותה למרות שהיא מאוהבת בו.


טלנובלה ראשונה קוריאנית שעדיין לא ראיתי עסקה כולה בנושא הפסיכיאטריה, "פשוט אהבה", שהדמות הראשית יש בעיה נפשית והדמות הראשית הנשית שלצידו היא פסיכיאטרית.

זהו להפעם נתראה עד לפעם הבאה.

אם גם אתם רוצים להופיע בבלוג שלנו אתם מוזמנים לכתוב לנו פוסט בנושא שמעניין אתכם מתחום הטלנובלות ולשלוח אותו לכתובת המייל שלנו: vivasheli@walla.co.il

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

לכתבה המלאה

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"W" - דרמת המתח הקוריאנית שלא תוכלו לשכוח...

5 בינואר, 2017

אהלן חברים!

אנחנו שמחים לפתוח יחד איתכם שנה לועזית חדשה, וגם השנה אנחנו נעשה את כל המאמצים כדי להביא לכם את הסדרות המשובחות ביותר לערוצי ויוה וויוה פלוס.

אנחנו רוצים לנצל הזדמנות זו גם כדי להודות לכם ולהביע את הערכתנו על ההשקעה והידע שאתם מפגינים. זה תמיד תענוג לקרוא את התגובות, המיילים וההודעות שלכם בפורומים.
אנחנו קוראים ומתייחסים לכל בקשה ובקשה שלכם, תמשיכו לשתף אותנו בהמלצותיכם לסדרות שהייתם רוצים לראות.

את השנה החדשה נפתח עם דרמה קוריאנית לא מהעולם הזה!
"W" היא דרמת מתח עוצרת נשימה, שזכתה לשבחי המבקרים ולאהדת הקהל בקוריאה בשל חדשנותה. הסדרה, בכיכובם של יי ג'ונג סוק ("קולו של הלב", "פינוקיו") והאן היו ג'ו ("יופי של ירושה") זכתה בפרסים רבים, ביניהם לתסריט המקורי ולצמד השחקנים הראשיים.

הסדרה תשודר בערוץ ויוה פלוס החל מ- 26.1 בימי חמישי ב-19:00 עם שני פרקים ברצף.

קצת על העלילה -

יון ג'ו הרופאה היא בתו של יוצר קומיקס ידוע, שנעלם לקראת יציאת הפרק האחרון בסדרת הקומיקס שיצר, "W". יון ג'ו מוזעקת למשרדו של אביה, ובעודה מפשפשת בין ניירותיו, יד נעלמה מושכת אותה לתוך מסך המחשב שלו. יון ג'ו מוצאת עצמה על גג בניין, כשלצידה גבר צעיר, פצוע ומגואל בדם. היא מצילה את חייו ומבחינה רק לאחר מעשה שהגבר הוא לא אחר מאשר צ'ול, גיבורה הראשי של "W".

יון ג'ו ההמומה מצליחה לחזור לעולם האמיתי, אך מאותו הרגע, בכל פעם שצ'ול בסכנה, היא מוצאת עצמה שוב בתוך הקומיקס, מצילה את חייו פעם אחר פעם. יון ג'ו אינה יודעת שאביה גילה שהקומיקס שיצר יצא מכלל שליטה, ושהוא מנסה להרוג את צ'ול בכל דרך אפשרית, בתקווה שכך ישים סוף למתרחש.

צ'ול אינו מבין מי מנסה לפגוע בו וחושד באישה הזרה שנכנסת ויוצאת מחייו בפתאומיות ובתדירות. הוא דורש מיון ג'ו תשובות והיא מספרת לו שהיא חיה בעולם האמיתי בעוד הוא דמות פיקטיבית בעולם דמיוני. צ'ול מתקשה להאמין לדבריה ומחליט לעבור לעולם האמיתי כדי לגלות את האמת ולהתעמת עם יוצרו...

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully