צברית בקוריאה - חוגגים שנה חדשה

הכותבת: צברית עזרא, מטעם: האקדמיה לאסיה Asia Knowledge

ויוה

25 בינואר, 2012

זוכרים שסיפרתי לכם על אמא של חבר שלי שהאכילה אותי קימצ'י? זוכרים באיזה חג זה היה?

ובכן, החג הכי חשוב לעם הקוריאני הוא Lunar New Year's Day 설날 (ידוע גם בשם Seollal), ראש השנה הקוריאני, שחל השנה ב-23 לינואר. בדר"כ חוגגים את החג בבית ההורים או הסבים כאשר מרבית מאוכלוסיית סאול נוסעת או טסה לפרובינציות מרוחקות ואפילו לפוסאן. למרות שהחג נמשך 3 ימים, רבים מבלים אותו בפקק תנועה בלתי נגמר (בהנחה שאזלו כרטיסי הרכבת והטיסות). כשאני נסעתי להורי חברי בפוסאן, נהגנו במשך 10 שעות במקום נסיעה של 3.5-4 שעות!!! עכשיו הפקקים של איילון לא נראים נורא כל כך.

הגענו לבית הוריו באישון לילה ומיד הלכתי לישון בידיעה שלמחרת בבוקר חוגגים את החג. מי בכלל חוגג בבוקר!? מסתבר, שבמהלך הלילה הסבתא והאמא עמלו וטרחו על מנת להכין את מאכלי החג והכיבוד. לידיעתכן בנות יקרות, ברגע שאתן מתחתנות עם קוריאני אתן אמורות לעזור לחמתכן בכל חג בכל המטלות כגון: קניות, ניקיון, בישול וארגון השולחן המסורתי.

השולחן המסורתי ערוך למופת במאכלים מסורתיים, עם נרות לצדיו וצלב באמצע (לא חובה, תלוי בדת המשפחה). ההורים והסבתא לבושים בבגדים מסורתיים, "הנבוק". הטקס מתחיל בברכות לשנה החדשה כאשר אב המשפחה מתחיל ואחריו כל המשפחה. גם אני ברכתי בקוריאנית ובעברית ברכות ואיחולים לשנה החדשה. ועכשיו לחלק הכי כייפי. אחרי כל הברכות, הנרות ושלל צבעים, ההורים ישבו בקצה החדר כשמולם ישבו חברי ואחיו, קיבלו את הברכות מהוריהם ומיד בתום הברכה, הם קדו קידה וקיבלו נרתיק קוריאני מסורתי ובו מעטפת כסף. חיש מהר הגיע תורי וגם אני קיבלתי את הנרתיק המיוחל!

אחרי שמקבלים סכום כסף נאה במתנה, בא גם התאבון! התישבנו לאכול את ארוחת החג. אכלנו 떡국 Tteokguk שהוא מרק קוריאני מסורתי שעשוי מעוגיות אורז (לפעמים גם טופו או מנדו). לפי המסורת הקוריאנית, מי שיאכל מרק בתחילת השנה יזכה לשנה מוצלחת ואריכות ימים. בעבר, השנה החדשה גם סימלה באיזה שהוא אופן גם יום הולדת שכן, ברגע שסיימתם לאכול גדלתם בשנה.

אז יום הולדת שמח ושנה טובה!
새해 복 많이 받으세요

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully